Každý z nás vÃ, že souÄástà automobilu je i výfuk. Také vÃme to, že pÅ™i jÃzdÄ› z nÄ›j vycházà zplodiny. O nich nás uÄili, že jsou pro naÅ¡e zdravà nebezpeÄné, stejnÄ› jako pro životnà prostÅ™edà jako celek. A ano, v minulosti, kdy bylo jednou ze složek paliva olovo, to jistÄ› platilo. Dnes vÅ¡ak již máme bezolovnatý benzin. Znamená to tedy, že jsou výpary z aut bezpeÄné?
Â
Â
RozhodnÄ› ne. Stále jeÅ¡tÄ› v nich nacházÃme mnoho nejrůznÄ›jÅ¡Ãch Å¡kodlivin, které vdechujeme, aniž bychom si to uvÄ›domovali. ZvláštÄ› ve velkých mÄ›stech se totiž kouÅ™ z výfuku rozptýlà a dostane se tak do vÄ›tÅ¡Ã oblasti. Ano, tÃm se samozÅ™ejmÄ› zÅ™edÃ, avÅ¡ak vzhledem k poÄtu automobilů nenà toto zÅ™edÄ›nà až tak velké, jak by bylo potÅ™eba. Je to ostatnÄ› také jeden z důvodů, proÄ je na venkovÄ› a na samotách ÄistÅ¡Ã vzduch.
Â
JednÃm z problémů jsou zde mikroÄástice prachu, které se usazujà na plicÃch a blokujà plicnà sklÃpky. TÃm se snižuje množstvà kyslÃku, které se dostane do krve. ZhorÅ¡uje se dýchánà a může velmi snadno vzniknout napÅ™Ãklad astma. Problémem navÃc je, že je prakticky nemožné se tÄ›chto Äástic zbavit, jakmile se jednou usadÃ.
Â
Â
Ani životnà prostÅ™edà jako takové na tom nenà o moc lépe. KouÅ™ z automobilu obsahuje i ÄásteÄky sÃry, která se dostává do ovzduÅ¡Ã a způsobuje kyselý déšť. Je sice pravdou, že lepÅ¡Ã filtraÄnà systémy tento problém ÄásteÄnÄ› vyÅ™eÅ¡ily, avÅ¡ak to neznamená, že by zmizel úplnÄ›.
Â
NavÃc je potÅ™eba si uvÄ›domit, že se tak vypouÅ¡tà do ovzduÅ¡Ã i urÄité množstvà sklenÃkových plynů. Ty pak pÅ™ispÃvajà ke globálnÃm zmÄ›nám klimatu. JistÄ›, jedno auto toho tolik nenadÄ›lá. AvÅ¡ak uvÄ›domme si, kolik jich jezdà jen po naÅ¡ich silnicÃch. Takové množstvà již svůj vliv má.
Â
To je mimo jiné také jeden z důvodů, proÄ se plánuje pÅ™echod na elektrické automobily. JistÄ›, i ty majà své problémy, avÅ¡ak alespoň pÅ™Ãmo nepoÅ¡kozujà zdravà ani pÅ™Ãrodu kolem sebe. A to je rozhodnÄ› plus.